نوشته شده توسط : علیزاده

گریتینگ :

گریتینگ نوعی سازه چدنی ، آلومینیومی ، استیل ، کامپوزیتی، مضرس و ... صنعتی می باشد که در برخی موارد حکم دریچه های منهول را ایفا می کنند. در واقع گریتینگ صفحه ای توری شکل مشبک در قالب مستطیل ، مربع یا مثلثی می باشد که در کاربری های صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد.

موارد کاربرد گریتینگ :

این سازه در کاربری های تجاری و صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد که از مهمترین کاربردهای گریتینگ می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • ·        صنعت ساختمان‌سازی
  • ·        شهرسازی
  • ·        پتروشیمی
  • ·        راه‌پله‌های ساختمان
  • ·        سکوهای نفتی
  • ·        دریچه‌های فاضلاب/ درپوش کانال‌های آب
  • ·        کشتی‌سازی
  • ·        کف‌پوش محیط‌های صنعتی
  • ·        سقف کاذب
  • ·        کارخانه‌های صنایع غذایی
  • ·        داروسازی
  • ·        صنایع بهداشتی
  • ·        آزمایشگاهها
  • ·        پالایشگاهها
  • ·        آب‌نما و نورپردازی میدان‌ها و پارک‌ها و ساخت بیلبوردهای تبلیغاتی به کار گرفته

مزایای گریتینگ :

گریتینگ ها دارای مزایایی و معایب منحصر به فرد هستند که از مزایای گریتینگ می توان موارد زیر را نام برد :

ü     مقاومت بالا، وزن کم، امکان عبور نور و هوا، قیمت مناسب و ظاهر خوب ، کاربرد گسترده در کاربری های مختلف

گریتینگ‌ها با استفاده از دو روش جوش CO2 و الکتروفورج تولید می‌شوند. گریتینگ الکتروفورج وزن کمتری دارد اما از استحکام بیشتری نسبت به گریتینگ سنتی (جوشکاری) برخوردار است؛ به همین دلیل گریتینگ الکتروفورج به عنوان مدرن‌ترین و کاربردی‌ترین روش تولید گریتینگ در جهان شناخته می‌شود. در روش الکتروفورج گریتینگ ها توسط ماشین ودستگاه تو با جریان برق تولید میشوند. تنها تفاوت گریتینگ الکتروفورج با گریتینگ با جوش CO2 در ظاهر ونحوه تولید آن است. تولید گریتینگ در روش الکتروفورج به این شکل است که پس از چیدمان تسمه ها و رابط ها بر روی فیکسچر مربوطه به چشمه های تنظیم شده، دستگاه با فشار وجریان برق بالا رابط ها در تسمه ذوب نموده و پنل گریتینگ تولید میگردد. گریتینگ های الکتروفورج نیز در انواع مختلف ساخته میشوند که در ایران تنها به صورت گریتینگ تسمه در چهارپهلوی تابیده تولید میگردد که این یکی از محدودیت های تولید گریتینگ به روش الکتروفورج می باشد. در این روش گریتینگ به صورت پنل های 6 متری با عرض 1 متر تولید میشود و بعداً بر اساس ابعاد مورد نظر برش داده می شود. پس از برش فریم را با جوش CO2 به گریتینگ جوش می دهند. در گریتینگ ها چند قطعه به چشم میخورد :

تسمه باربر: اصلی‌ترین جزء گریتینگ، تسمه‌های باربر هستند که وظیفه آن‌ها تحمل وزن و نیروی وارد شده بر گریتینگ است. با تغییر نوع تسمه، استحکام گریتینگ نیز تغییر می‌کند. یکی از تسمه‌هایی که در گریتینگ مورد استفاده قرار می‌گیرد، تسمه‌های فولادی هستند.

رابط: رابط‌ها‌ که به آن نگهدارنده نیز گفته می‌شود، وظیفه نگهداری تسمه‌های باربر را برعهده دارند. تغییر فاصله بین رابط‌ها منجر به کاهش یا افزایش وزن گریتینگ می‌شود.

چشمه (مشبندی): به فاصله بین باربرها و فاصله بین رابط‌ها چشمه گفته می‌شود. هر چقدر فاصله بین تسمه‌های باربر کمتر شود، استحکام گریتینگ افزایش می‌یابد.

در واقع گریتینگ نوعی توری ای می باشد که از تعداد عناصر به صورت افقی و عمودی بصورت یکسان و موازی و کشیده تشکیل شده است.  گریتینگ ها معمولاً از یک مجموعه منفرد از عناصر کشیده تشکیل شده اند، اما می توانند از دو مجموعه تشکیل شده باشند که در این صورت مجموعه دوم معمولاً عمود بر اولی است. هنگامی که این دو مجموعه عمود بر هم باشند، به عنوان شبکه (مانند کاغذ توری ) یا مش نیز شناخته می شود .

گریتینگ به عنوان عرشه پل :

گریتینگ همچنین می تواند در پانل هایی باشد که اغلب برای عرشه روی پل ها، پل های عابر پیاده و راهروها استفاده می شود. گریتینگ را می توان از موادی مانند فولاد ، آلومینیوم ، فایبرگلاس ساخت . توری فایبر گلاس به عنوان توری FRP نیز شناخته می شود .

گریتینگ به عنوان فیلتر :

توری پوشاننده زهکشی می تواند مجموعه ای از میله های آهنی (عناصر دراز و یکسان) باشد که با یک قاب آهنی سبک تر در کنار هم نگه داشته شده اند. توری روی زهکشی ها و دریچه های هوا به عنوان فیلتر برای جلوگیری از حرکت ذرات بزرگ (مانند برگ) و اجازه حرکت ذرات کوچک (مانند آب یا هوا) استفاده می شود.

گریتینگ بعنوان توری های پراش

گریتینگ همچنین می تواند یک توری پراش باشد : یک جزء نوری بازتابنده یا شفاف که روی آن شیارهای ریز، موازی و با فاصله مساوی روی آن وجود دارد .

انواع گریتینگ :

گریتینگ‌ها براساس جنس، ساختار و شکل ظاهری انواع متفاوتی دارند. هر کدام از انواع گریتینگ ویژگی‌های منحصر به فردی دارد؛ به همین دلیل کاربردهای آن‌ها نیز متفاوت است. بعضی از مدلهای گریتینگ به دلیل فاصله کم بین باربرها، استحکام بیشتری دارند. کاهش فاصله بین باربرها منجر به افزایش هزینه ساخت گریتینگ می‌شود. از این رو در موقعیت‌هایی که نیاز به استحکام بالا نیست، این گریتینگ‌ها مورد استفاده قرار نمی‌گیرند؛ چرا که به‌صرفه نیستند.

به طور کلی گریتینگ‌ها از نظر متریال به دو نوع گریتینگ فلزی و غیرفلزی تقسیم‌بندی می‌شوند. گریتینگ‌های فولادی و آلومینیومی و چدنی در دسته گریتینگ‌های فلزی و گریتینگ‌های کامپوزیتی و UPVC در دسته گریتینگ‌های غیرفلزی جای می‌گیرند. در ادامه

گریتینگ فولادی :

این نوع از گزیتینگ ها طرفداران و موارد استفاده زیادی دارد. علت محبوبیت یان نوع از توری های مشبک فلزی به سرعت بالای ساخت و تولید آنها باز می گردد. برای ساخت این گریتینگ از تسمه فولادی، میلگرد آجدار، میلگرد ساده یا چهار پهلو تابیده شده استفاده می‌شود. گریتینگ‌های فولادی نیاز به پوششی دارند که خاصیت ضدزنگ داشته باشد و مقاومت گریتینگ را در برابر عوامل طبیعی افزایش دهد. برای جلوگیری از زنگ زدن گریتینگ‌های فولادی، آن‌ها را رنگ یا گالوانیزه می‌کنند.

گریتینگ آلومینیومی :

گریتینگ آلومینیومی همانطور که از اسمش پیداست، از جنس آلومینیوم است. این نوع گریتینگ نیز یکی از گریتینگ‌های فلزی است اما مزایای بیشتری نسبت به گریتینگ فولادی دارد. گریتینگ‌های آلومینیومی وزن کمتر و مقاومت بیشتری در مقابل رطوبت دارند؛ بنابراین قیمت آن‌ها بیشتر از انواع دیگر گریتینگ است.

گریتینگ پلاستیکی ( فایبرگلاس / کامپوزیتی ) :

در ساخت این نوع از توری های مشبک از الیاف کامپوزیت استفاده می‌شود. به همین دلیل به گریتینگ فایبرگلاس، گریتینگ کامپوزیت نیز گفته می‌شود. خواص و کاربرد گریتینگ کامپوزیت متفاوت از گریتینگ‌ فلزی است.

این نوع گریتینگ در آزمایشگاه‌ها، آشپزخانه‌های صنعتی، پالایشگاه‌ها، کارخانه‌های صنایع غذایی، بهداشتی، داروسازی و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

گریتینگ چدنی :

گریتینگ چدنی از جنس چدن داکتیل است و بهترین گریتینگ برای فضاهایی با تردد بالا است. از این گریتینگ برای درپوش کانال‌های آب، کف‌پوش پارکینگ ساختمان‌ها و محوطه کارخانه‌ها استفاده می‌شود.

انواع گریتینگ از لحاظ ساختار

گرینیگ ها از نظر تعداد قطعات و ساختار به چهار مدل تقسیم می شوند :

گریتینگ تسمه در تسمه: این نوع گریتینگ از دو تسمه، یکی تسمه باربر (تسمه عرضی) و دیگری تسمه رابط (تسمه طولی) ساخته می‌شود.

گریتینگ تسمه در نیم‌تسمه: این نوع گریتینگ مانند گریتینگ تسمه در تسمه است؛ با این تفاوت که در این گریتینگ ابعاد تسمه های رابط کوچک‌تر است، بنابراین وزن گریتینگ کاهش می‌یابد.

گریتینک تسمه در میلگرد: در این گریتینگ در محور طولی به جای تسمه، از میلگرد ساده یا آجدار استفاده می‌شود. این امر موجب می‌شود وزن این گریتینگ از دو گریتینگ قبلی کمتر شود.

گریتینگ تسمه در چهار پهلو تابیده: در این نوع گریتینگ، از پروفیل چهار پهلو تابیده به عنوان رابط استفاده می‌شود.

انواع گریتینگ از لحاظ شکل ظاهر :

گریتینگ‌ها براساس شکل ظاهری به سه دسته تقسیم می‌شوند:

گریتینگ اسلات: اگر سوراخ های روی گریتینگ موازی یا نرده‌ای باشد، به آن گریتینگ اسلات گفته می‌شود.

گریتینگ پانچ: در صورتی که گریتینگ از سوراخ های مربعی یا دایره‌ای شکل تشکیل شده باشد، به آن گریتینگ پانچ می‌گویند.

گریتینگ مشبک: اگر سوراخ‌های روی گریتینگ، مستطیلی یا مربعی شکل باشد، به آن گریتینگ مشبک گفته می‌شود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در ارتباط با گریتینگ و قیمت گریتینگ به وب سایت پایپ گستر مراجعه نمایید و جهت سفارش ساخت انواع گریتینگ فلزی،گریتینگ الکتروفورج،قیمت روز انواع گریتینگ فلزی،قیمت روز انواع گریتینگ پلاستیکی،ساخت گریتینگ برای پروزه های تهران،گریتینگ برای اصفهان،گریتینگ تبریز وسرایر ایران با گروه صنعتی پایپ گستر  تماس حاصل فرمایید.



:: برچسب‌ها: گریتینگ ، قیمت گریتینگ ، تولید گریتینگ ، خرید گریتینگ ، فروش گریتینگ ,
:: بازدید از این مطلب : 150
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 25 دی 1400 | نظرات ()