ژئوممبران
نوشته شده توسط : علیزاده

ژئوممبران چیست و چگونه از آن استفاده کنیم ؟

ژئوممبران یک ماده مصنوعی کاملا ضد آب است که برای تشکیل سدی استفاده می شود که از ورود یا خروج رطوبت به یک سازه جلوگیری می کند. در یک شکل بسیار ساده، یک ژئوممبران را می توان به عنوان یک ورق از پلی اتیلن متراکم الاستیک در نظر گرفت که امکان قرار دادن آن با در نظر گرفتن تمام پیچیدگی ها یا پیکربندی های بیرون زده ساختمان فراهم می گردد.  با این حال، تفاوتهای قابل توجه در طراحی ژئوممبران وجود دارد.

دو نوع ژئوممبران وجود دارد:

  • ·        ژئوممبران HDPE
  • ·        ژئوممبران LDPE

خواص ژئوممبران

خواص عملکرد عالی ژئوممبران ها به دلیل خواص ماده ای است که از آن ساخته شده اند و فناوری تولید آن می باشد. ماده ژئوممبران نه تنها  از پلی اتیلن است، بلکه یک کامپوزیت بر پایه پلی اتیلن است. مواد افزودنی مختلف از پیری ژئوممبران در مقابل آفتاب جلوگیری می کند، استفاده از این مواد  در ساختار ورقه های ژئوممبران آن را تا 65- درجه سانتیگراد و تا 75+ درجه سانتیگراد در برابر یخ زدگی مقاوم می کند و در برابر مواد شیمیایی و عوامل بیولوژیکی مختلف تهاجمی مقاوم است. ژئوممبران بسیار قوی تر است - با ضخامت 0.3 تا 3 میلی متر (بسته به برند) می تواند بارهای عمودی چندین تن را تحمل کند و تا 550٪ بدون آسیب به صورت افقی کشیده شود. علاوه بر این ژئوممبران عمر طولانی بین 50 سال یا بیشتر در سخت ترین شرایط را  دارد . فن آوری تولید اکستروژن حرارتی مداوم به شما امکان می دهد تا یک نخ گسترده بدون درز و اتصالات را بدست آورید که سیال از طریق آن نفوذ می کند. ژئوممبران ها به صورت رول با حداکثر عرض 2.7 متر و طول استاندارد 50 متر تولید و عرضه می شوند. رشته های جداگانه را می توان با استفاده از یک دستگاه کوچک و آسان به هم لحیم کرد.

کاربردهای ژئوممبران :

تمام ویژگی های فوق نحوه استفاده از ژئوممبران  به شرح  زیر را تعیین می کند :

  • ·        استفاده از ژئوممبران برای پوشش کف مخازن مصنوعی، استخرها، دریاچه های مصنوعی، مخازن، کانال ها
  • ·        ایجاد سطحی غیرقابل نفوذ برای مکان های ذخیره سازی زباله جامد خانگی؛ ضایعات تولید (خشک و مایع)
  • ·        استفاده از ژئوممبران با هدف ایجاد بستر آبگریز بین زمین و پایه اصلی جاده ها و راه آهن، سایت هایی برای مصارف مختلف، پایانه های باربری
  • ·        استفاده از ژئوممبران هنگام پی ریزی ساختمان ها و سازه ها در سازه های کم ارتفاع و چند طبقه، زیرزمین ضد آب، اتاق زیر شیروانی، سقف

در سایر موارد، عایق رطوبتی با ژئوممبران را می توان به راحتی و به سرعت انجام داد. ژئوممبران ها در برابر اسیدها، قلیایی ها، پرتوهای فرابنفش، دماهای شدید و همچنین آسیب های مکانیکی مقاوم هستند. میانگین طول عمر این مواد 50 سال است. استفاده از یک غشاء پروفیل در طول ساخت یک شی می تواند سازه را از آب های زیرزمینی محافظت کند، زهکشی دیوارها را تضمین کند و خطر یخ زدگی را به حداقل برساند.

شرایط تحویل ژئوممبران :

برخی از شرکت ها ممکن است بهترین گزینه تحویل را برای سفارشات ژئوسنتتیک انبوه ارائه دهند.

نصب ژئوممبران :

نصب ژئوممبران را می توان بر روی سطوح و خاک های پیچیده و ناهموار انجام داد.

هزینه ژئوممبران :

با مراجع به وب سایت پایپ گستر و از طریق تماس با شماره های مندرج در وب سایت پایپ گستر می توانید هزینه دقیق ژئوممبران را محاسبه کنید.

فن آوری های ساخت و ساز قرن بیست و یکم نیاز به استفاده از مواد ضد آب قوی، بادوام، سازگار با محیط زیست و مقاوم در برابر مواد شیمیایی دارد. این معیارها توسط مواد ژئوسنتتیک مدرن، به ویژه ژئوممبران GP برآورده می شود. این فقط یک ماده پلیمری نیست، بلکه یک فناوری ساخت و ساز پیچیده است.

در ایران و بسیاری از کشورها، آسترهای ساخته شده از مواد ژئوسنتتیک ( ژئوممبران ) اخیراً (از دهه 1990) استفاده شده است، در حالی که در سایر نقاط جهان این فناوری از دهه 1960 مورد استفاده قرار گرفته است. ژئوممبران ها از نظر مشخصات فنی و ویژگی های عملکردی متنوع هستند. در این مقاله انواع اصلی ژئوممبران ها، مفید بودن، مزایا و معایب آنها ارائه می شود.

انواع ژئوممبران و هدف آنها :

ژئوممبران یک ماده مبتنی بر پلیمر است که دارای خواص عایق است. بسته به ترکیب ماده خام، غشاهای ژئوسنتتیک پلیمری، ژئوسنتتیک های رسی و ژئوسنتتیک های قیری (تقریباً اخیراً استفاده نشده) متمایز می شوند. دامنه آنها شامل ساخت و ساز، محوطه سازی، مدیریت زمین است. جالب است بدانید که پیشوند "geo" به عمد در عمل بین المللی معرفی شد. این برای شناسایی مواد پلیمری مورد استفاده در ساخت و ساز در صورت استفاده همراه با خاک طراحی شده است.

بازار مصالح ساختمانی انواع مختلفی از ژئوممبران را ارائه می دهد. همانطور که در بالا ذکر شد، آنها در نوع ماده اولیه ای که از آن ساخته شده اند، در بافت سطح، در اصل اتصال و سایر خواص متفاوت هستند.

نوع ماده اولیه مورد استفاده در ساخت ژئوممبران :

عنصر اصلی در ترکیب ژئوممبران پلی اتیلن است که کمتر از PVC تشکیل شده است. برای بهبود خواص، تثبیت کننده های دمای بالا و آنتی اکسیدان ها به جزء اصلی اضافه می شود. مشخصات فنی ژئوممبران ها به نوع ماده خام مورد استفاده بستگی دارد. پلی اتیلن کم فشار با چگالی بالا (HDPE، HDPE) - سخت و بادوام، مقاوم در برابر اسیدها، قلیاها، روغن ها و سایر مواد شیمیایی، مقاوم در برابر بخار و رطوبت. تنش های مکانیکی را به خوبی تحمل می کند، اما از نظر خاصیت ارتجاعی و مقاومت در برابر تغییر شکل تفاوتی ندارد. در سرما، مواد شکننده می شوند، اما دمای بالا را کاملا تحمل می کنند. غشای HDPE شبیه یک فیلم مات سفت و سخت است. ژئوممبران های HDPE برای ساخت تاسیسات ذخیره سازی زباله های صنعتی مایع و جامد، محل های دفن زباله جامد، پوشش های ضد آب و ضد خوردگی بتن، آجر، فلز و سایر سطوح ساده مانند مخازن آب آشامیدنی استفاده می شوند. پلی اتیلن با چگالی کم و فشار بالا (LDPE، LDPE) سبک، انعطاف پذیر و الاستیک می باشد. در عین حال، بسیار قوی، مقاوم در برابر کشش و تغییر شکل است. ژئوممبران LDPE در دماهای پایین (تا 120- درجه سانتیگراد) به خوبی تحمل می شود. در دمای 100 درجه سانتیگراد شروع به ذوب شدن می کند. این ماده بخار و آب را از خود عبور نمی دهد در نتیجه آب بندی خوبی ایجاد می کند. ژئوممبران LDPE یک فیلم صاف، براق و شفاف است. به دلیل انعطاف پذیری و انعطاف پذیری، می توان آن را حتی بر روی سطوح پیچیده و ناهموار نصب کرد. چنین ژئوممبران های GP در ساخت سازه ها بر روی خاک های رسوبی تحت شرایط انجماد دائمی ضروری هستند. با توجه به توانایی آن در ذخیره بخار و مایعات، از آن برای جداسازی مواد سمی استفاده می شود: در محل دفن زباله، بازسازی مکان های مختلف ذخیره سازی زباله. مقاومت در برابر دمای پایین اجازه می دهد تا از غشاهای PVD برای عایق کاری تونل ها و سایر سازه های زیرزمینی استفاده شود. دو طرفه بودن ، که امکان چسبندگی بهتر غشا به پایه را فراهم می کند. از آنجایی که چنین بوم لیز نمی خورد، می توان آن را روی یک شیب نصب کرد. بنابراین ژئوممبران های بافت دار برای عایق رطوبتی شیب ها و پایه های اشکال هندسی پیچیده مناسب هستند. یکی از ویژگی های غشای پروفیل وجود برآمدگی های مخروطی (میخچه) در یک یا دو طرف تار است. ارتفاع آنها از 7 تا 20 میلی متر است.

پوشش ژئوممبران دارای برآمدگی  عبارتند از :

تثبیت خوب با سطح؛

توزیع یکنواخت بار در کل سطح و در نتیجه محافظت در برابر انفجار.

ارائه تبادل گرما و هوا در داخل سازه؛

کاهش مصرف مواد زهکشی فله

از غشاهای پروفیلی در ساخت و سازهای مسکونی، صنعتی و جاده ای برای حل مشکلات زیر استفاده می شود:

حفاظت از پایه ها و دیوارهای ساختمان ها از آسیب های مکانیکی، از برهم کنش مواد لایه تماس (ایجاد یک لایه تکنولوژیکی)، از نشست زمین، از نفوذ آب های زیرزمینی (عایق رطوبتی).

زهکشی دیوار پایه (حذف رطوبت به سیستم زهکشی را تضمین می کند؛ استفاده در ترکیب با ژئوتکستایل).

آب بندی و تهویه دیوارهای زیرزمین ها و زیرگذرها (از جمله طاق های تونلی) از داخل و خارج.

آب بندی مناطق کور ساختمان ها؛

توسعه سقف های مسطح معکوس؛

عایق بندی پشت بامها جهت احداث باغهای پشت بامی

پایه جاده را تقویت کنید، انتقال آب را به کانال های زهکشی تسریع کنید.

این نوع از ژئوممبران ها از فرسایش خاکها جلوگیری می کند و  موجب تقویت خاک در خاکریزهای جاده ها و خاکریزها برای جلوگیری از فرسایش می گردد.  جهت کسب اطلاعات بیشتر در ارتباط با ژئوممبران به وب سایت پایپ گستر مراجعه نمایید.

 





:: برچسب‌ها: ژئوممبران ، قیمت ژئوممبران ، تولید ژئوممبران ، فروش ژئوممبران ، خرید ژئوممبران ، تولید کننده ژئوممبران ,
:: بازدید از این مطلب : 26047
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 15 اسفند 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: